Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z naszą Polityką plików cookie.

Najczęściej zadawane pytania

Treść

Jaki rower powinienem wybrać?

Jak wygląda proces zakupu?

Informacje o uruchomieniu roweru

Pytania dotyczące gwarancji

Konserwacja

Informacje praktyczne

Czym jest pedelec?

Pedelec w praktyce

Wpływ pedelec na środowisko


Jaki rower powinienem wybrać?

Jakie typy rowerów są dostępne?

Wybór typu roweru zależy głównie od naszego stylu życia i potrzeb; prawie każdy znajdzie w naszej ofercie idealny rower, czy to elektryczny, czy tradycyjny. Dodatkową pomoc przy wyborze można znaleźć na naszej stronie z selektorem rowerów.

Nasze typy rowerów elektrycznych:

  • Miejski e-Bike
  • Specjalny e-Bike
  • City e-Bike
  • Trekkingowy e-Bike
  • MTB & ATB e-Bike
  • Dziecięcy/Junior e-bike

Nasze tradycyjne typy rowerów:

  • Trekking
  • Cross
  • MTB
  • Miejski i City
  • Dziecięcy / Junior

Jaka jest różnica między materiałami ram stosowanymi obecnie?

Stal (CrMo): materiał wytrzymały, ale elastyczny, choć najcięższy spośród obecnie stosowanych materiałów na ramy. Dzięki elastyczności może dłużej znosić większe obciążenia i amortyzuje nagłe wstrząsy.
 
Aluminium: sztywne, ale lekkie, producenci oferują różne jakości tego materiału. Dzięki sztywności straty energii wynikające z deformacji są minimalne. Aluminium jest trwałe, ale „zapamiętuje” obciążenia, co może prowadzić do pęknięć po pewnym czasie.

Carbon: Rolls Royce wśród ram. Materiał bardzo lekki i jednocześnie niezwykle wytrzymały, który przy odpowiedniej technologii produkcji jest praktycznie niezniszczalny. Wybierany przez profesjonalnych zawodników i wymagających użytkowników; niestety bardzo drogi.

Jaka jest różnica między rozmiarami kół 26”, 27,5”, 28” i 29”?

26”: najczęstszy rozmiar w świecie rowerów górskich, stosowany od początku. Zapewnia dynamiczną i dość szybką jazdę.

27,5” lub 650B: nowość zaprojektowana specjalnie do rowerów górskich. Korzyści większej średnicy kół widoczne są zwłaszcza w sportach wyczynowych – większa prędkość bez znaczącej zmiany prowadzenia.

28”, znane też jako 700C lub 622: tradycyjny rozmiar kół w rowerach miejskich i trekkingowych.

29”: to w zasadzie koło 28” z szerszymi oponami, znów stosowane w rowerach górskich. Dzięki większej średnicy lepiej pokonuje przeszkody w terenie i jest stabilniejsze.

Jaka jest różnica między wewnętrzną piastą biegów a zewnętrzną przerzutką?

Wewnętrzna piasta biegów: całkowicie zamknięty mechanizm zmieniający biegi za pomocą zestawu zębatek w obudowie piasty. System nie wymaga specjalnej konserwacji, jednak nie zaleca się zmiany biegów pod obciążeniem – najlepiej przestać pedałować podczas zmiany.

Zewnętrzna przerzutka: proste i efektywne rozwiązanie, ale wymagające regularnego czyszczenia i konserwacji. Łańcuch jest prowadzony po różnych zębatkach za pomocą wózka, ale tylko podczas pedałowania (nie intensywnego).

Powrót na górę

 

Jak wygląda proces zakupu?

Gdzie mogę obejrzeć i przetestować rowery?

Możesz obejrzeć i przetestować nasze rowery w centrach testowych Gepida; znajdź najbliższe centrum za pomocą naszej wyszukiwarki sklepów.

 

Jak mogę odebrać wybrany rower?

W przypadku zamówienia online możesz odebrać rower w wielu punktach odbioru w całym kraju, gdzie nasi partnerzy będą na Ciebie czekać z złożonym, wyregulowanym i gotowym do jazdy rowerem. Wysyłka do sklepu i odbiór osobisty są bezpłatne.

 

Ile trwa dostawa?

Twój rower zostanie wysłany do wybranego przez Ciebie sklepu w ciągu 1-2 dni roboczych od momentu złożenia zamówienia. O otrzymaniu roweru w sklepie oraz możliwości jego odbioru zostaniesz poinformowany e-mailem. Będziesz mieć możliwość umówienia się na odbiór w sklepie.

Powrót na górę

 

Informacje o uruchomieniu roweru

Jak prawidłowo wyregulować...?

Sztycę siodełka

Wysokość siodełka jest kwestią indywidualną, ale ogólnie rzecz biorąc, należy móc dosięgnąć najniższego punktu pedału siedząc na siodełku.

Siodełko

Zaleca się lekkie pochylenie siodełka do przodu, aby nos siodełka nie wywierał nacisku na wrażliwe miejsca.

Mostek

Wysokość i długość mostka również zależy od indywidualnego poczucia komfortu; w razie dyskomfortu zaleca się konsultację z serwisem rowerowym.

Wspornik kierownicy

Wysokość i długość wspornika kierownicy to również kwestia indywidualna; w przypadku niewygody zaleca się zasięgnięcie porady w profesjonalnym serwisie.

Pozycja klamek hamulcowych

Klamki hamulcowe należy ustawić tak, aby można było sięgnąć ich palcami używanymi do hamowania przy minimalnym i płynnym ruchu. Kąt nachylenia i odległość od chwytu należy dostosować indywidualnie.

 

Punkt nacisku hamulców


Punkt nacisku należy ustawić tak, aby przy maksymalnej sile hamowania można było pewnie trzymać kierownicę wszystkimi palcami, ale dźwignia nie dotykała chwytu. Punkt ten można łatwo wyregulować za pomocą śruby regulacyjnej linki lub tłoczka w przypadku hamulców hydraulicznych.

 

Jak mogę zmieniać części w moim rowerze?

Części używane w branży rowerowej są standaryzowane, ale pewne parametry mogą się różnić. Przed wymianą części warto skonsultować się z profesjonalnym serwisem w celu sprawdzenia kompatybilności.

Jak prawidłowo używać hamulców?

Należy używać zarówno przedniego, jak i tylnego hamulca — błędne jest przekonanie, że bezpieczniej jest używać tylko tylnego. Siła hamowania rozkłada się w stosunku 70% na przód i 30% na tył, co zapewnia najskuteczniejsze hamowanie. Używając tylko tylnego hamulca, droga hamowania się wydłuża, a ryzyko poślizgu wzrasta.

Powrót na górę

 

Pytania dotyczące gwarancji

Jakie są warunki gwarancji dla pedeleców Gepida?

Produkt objęty jest roczną gwarancją oraz dwuletnią pełną gwarancją, którą można zrealizować w miejscu zakupu. Pełna gwarancja obejmuje bezpłatną naprawę oraz wymianę części przez okres dwóch lat. Więcej informacji o warunkach gwarancji można znaleźć w naszych Ogólnych warunkach handlowych.

Wysoka jakość, profesjonalna technologia produkcji oraz doświadczenie inżynierów Gepida pozwalają nam oferować dożywotnią gwarancję na ramy rowerowe, pod warunkiem, że zarejestrujesz swój rower w naszym systemie.


Jak mogę zidentyfikować swój rower?

Głównym identyfikatorem ramy jest numer ramy, który zazwyczaj jest wygrawerowany w dolnej części mufy suportu. Dodatkowo producenci często stosują własne numery identyfikacyjne. W rowerach Gepida głównym identyfikatorem jest 14-cyfrowy numer ID znajdujący się na etykiecie z kodem kreskowym umieszczonej w dolnej części ramy — w rowerach elektrycznych obok silnika, a w tradycyjnych pod mufą suportu. Jeśli etykieta jest uszkodzona, ten sam numer znajduje się na ostatniej stronie książeczki gwarancyjnej.

 

Gdzie mogę uzyskać pomoc, jeśli mam problem z rowerem?

W przypadku reklamacji należy zawsze skontaktować się z miejscem zakupu. Sprzedawcy posiadają odpowiednią wiedzę, aby w kilka chwil rozwiązać ewentualny problem lub ocenić zasadność reklamacji. W przypadku poważniejszych problemów i uzasadnionych roszczeń gwarancyjnych, sprzedawca przekazuje zgłoszenie do producenta.

Powrót na górę

 

Konserwacja

Jakie przeglądy są obowiązkowe?

Bez względu na to, czy rower jest tradycyjny, czy elektryczny, konieczne jest przeprowadzenie przeglądu serwisowego po jednym oraz po sześciu miesiącach od zakupu.

 

Jakie prace konserwacyjne należy regularnie wykonywać?

Najważniejsze jest regularne sprawdzanie elementów wpływających na bezpieczeństwo jazdy: stan klocków i obręczy hamulcowych, powierzchni hamowania oraz sprawność układu kierowniczego. W przypadku części obsługiwanych przez linki zaleca się comiesięczne sprawdzanie ich naprężenia, ponieważ może ono wpływać na precyzję działania. Należy również regularnie kontrolować ciśnienie i stan zewnętrzny opon. Nasze instrukcje obsługi znajdziesz tutaj.

 

Jakie prace konserwacyjne można wykonać samodzielnie w domu?

Wszystko, co jesteśmy pewni, że potrafimy zrobić sami — jednak ponosimy odpowiedzialność za wszelkie ewentualne uszkodzenia.

 

Jakich detergentów używać do pielęgnacji roweru?

Można stosować ogólnie dostępne środki czyszczące do rowerów lub samochodów. Należy unikać środków powierzchniowo czynnych, szczególnie na lakierowanych i kolorowych powierzchniach.

Błyszczące powierzchnie lakierowane: środki czyszczące na bazie wody
Matowe powierzchnie lakierowane: zalecana czysta woda
Łańcuch lub powierzchnie zabrudzone smarem: środki na bazie alkoholu, silniejsze odtłuszczacze również są odpowiednie dla łańcucha.

 

Jak dbać o akumulator?

Informacje na temat konserwacji akumulatora znajdziesz tutaj.

 

Jak przygotować rower do zimowego użytkowania?

Części eksploatacyjne zużywają się szybciej w mokrych warunkach, dlatego ważne jest odpowiednie smarowanie układu napędowego. Deszcz może dostać się do pancerzy linek i po pewnym czasie je zablokować, dlatego należy je również nasmarować. Szczególną uwagę należy zwrócić na stan klocków hamulcowych, ponieważ zanieczyszczenia zbierane zimą przyspieszają ich zużycie, co znacznie obniża skuteczność hamowania. Po zimowym sezonie zaleca się pełne czyszczenie i smarowanie roweru w serwisie.

Powrót na górę

 

Informacje praktyczne

Jak mogę przewozić rower?

Szczegółowe informacje dotyczące przewozu roweru można znaleźć w instrukcji obsługi.

Kilka ważnych wskazówek dotyczących transportu roweru samochodem:

  • używaj tylko certyfikowanych bagażników rowerowych
  • przed użyciem upewnij się, że bagażnik stabilnie utrzymuje rower i można go trwale zamocować
  • usuń wszystkie akcesoria, które mogą spaść podczas transportu i spowodować wypadek
  • zwracaj uwagę na zmianę gabarytów pojazdu spowodowaną obecnością roweru

Transport roweru środkami komunikacji publicznej:

  • środki transportu publicznego umożliwiające przewóz rowerów są oznaczone odpowiednimi symbolami
  • w przypadku podróży pociągiem należy korzystać ze specjalnych wagonów rowerowych; jeśli takich nie ma, należy przed podróżą zapoznać się z warunkami przewozu
  • rower należy zawsze przymocować i nie pozostawiać go bez nadzoru


Co mogę przewozić na rowerze i jak?

Bagażnik rowerowy zazwyczaj może przewozić ładunek do 25 kg, dzieci poniżej 22 kg można bezpiecznie przewozić wyłącznie w foteliku dziecięcym (DIN 79120).

Powrót na górę

 

Czym jest Pedelec?

Jaka jest różnica między pedelekiem a rowerem elektrycznym?

Obecnie na rynku dostępne są dwa typy rowerów elektrycznych. Typ produkowany przez Gepidę to pedelec, skrót od "pedal electric cycle". Jak sama nazwa wskazuje, silnik wspomaga pedałowanie, ale przestaje działać, gdy rowerzysta przestaje pedałować. Innymi słowy, pedałowanie jest wspomagane przez silnik. Ilość dodatkowej mocy dostarczanej przez silnik zależy od siły nacisku na pedały, którą mierzy czujnik. System ten przypomina wspomaganie kierownicy w samochodach.

W przeciwieństwie do pedeleka, rower elektryczny może poruszać się bez pedałowania przez użytkownika. Prędkość jest regulowana przyciskiem lub manetką. Siła wywierana przez rowerzystę i moc silnika nie wpływają na siebie nawzajem. Dzięki temu możliwe jest jednoczesne używanie manetki i pedałów, czego nie da się zrobić w pedeleku. Podobny system stosuje się w motorowerach.

 

Jakie przepisy prawne obowiązują dla rowerów elektrycznych?

W Unii Europejskiej przepisy dotyczące pedeleków są takie same jak dla zwykłych rowerów, ponieważ moc silnika nie przekracza 250 watów, a wspomaganie pedałowania działa tylko do prędkości 25 km/h. W związku z tym nie jest wymagane prawo jazdy, rejestracja ani ubezpieczenie. Nie ma również obowiązku noszenia kasku, choć jest to zdecydowanie zalecane.

Z kolei e-bike zaliczany jest do innej kategorii, ponieważ może poruszać się bez pedałowania. Użytkownicy e-bike’ów muszą więc posiadać ubezpieczenie i nosić kask.

 

Kto wynalazł pedelec?

Pierwszy pedelec został stworzony w 1998 roku przez japońskiego producenta motocykli Yamaha.

 

Jak działa pedelec?

Rower elektryczny wykorzystuje silnik piasty umieszczony bezpośrednio w tylnym kole, co zapewnia maksymalną wydajność akumulatora. Większość rowerów elektrycznych posiada silnik o mocy 250 watów, pozwalający osiągnąć prędkość około 25 km/h. Pedeleki Gepida wykorzystują system elektryczny Yamaha PAS, który zawiera komputer pokładowy regulujący moc na podstawie nacisku na pedały. Silnik i akumulator są zamocowane przy mechanizmie korbowym, co zapewnia optymalne rozłożenie masy.

Powrót na górę

 

Użytkowanie pedeleka

Kto najbardziej skorzysta z naszych rowerów elektrycznych?

  • Osoby dbające o środowisko i uważające ochronę przyrody za ważną
  • Idealny środek transportu do pracy
  • Osoby starsze, które chcą pozostać w formie i cieszyć się jazdą na rowerze
  • Biznesmeni, którzy chcą uniknąć spocenia się podczas jazdy
  • Listonosze, dostawcy i kurierzy — wygodny i szybki środek transportu
  • Goście hoteli i pensjonatów — aktywne i komfortowe zwiedzanie
  • Wypożyczalnie rowerów

 

Jakie czyszczenie i konserwacja są wymagane w pedeleku?

Szczególną ostrożność należy zachować wobec akumulatora. Zalecamy odczekanie aż ostygnie po jeździe przed ładowaniem. Chociaż najnowsze ładowarki pokazują moment pełnego naładowania, warto ładować akumulator nieco dłużej, ponieważ ostatnia faza trwa nieco dłużej. Zazwyczaj, gdy ładowarka wskazuje pełne naładowanie, bateria ma około 90% pojemności.
Należy również przechowywać akumulator w temperaturze pokojowej, unikać skrajnie zimnych lub gorących warunków. Najlepiej jest całkowicie rozładować akumulator przy pierwszym użyciu — w przeciwnym razie jego wydajność może spaść w przyszłości.

Pedeleki Gepida są odporne na deszcz i wiatr, dlatego można je myć wodą. Należy jednak zachować ostrożność podczas czyszczenia akumulatora i układu elektrycznego, ponieważ wnikanie wody może wpłynąć na działanie baterii. Więcej szczegółowych informacji znajduje się w instrukcji obsługi, dołączonej do roweru Gepida.

 

Gdzie można naładować akumulator?

Pedelec Gepida posiada wyjmowany akumulator i specjalną ładowarkę Yamaha PAS, którą można podłączyć do każdego gniazdka. Naładowanie akumulatora trwa około czterech godzin, co wystarcza na około 50–70 km jazdy mieszanej i ponad 90 km w trybie ECO. Na zasięg mają wpływ m.in. masa rowerzysty, styl jazdy, częstotliwość zatrzymań i ruszania, ciśnienie w oponach, wybrany tryb i warunki pogodowe.

 

Jaki jest zasięg na jednym ładowaniu akumulatora?

To jedno z najczęstszych pytań użytkowników e-bike’ów. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Czynników wpływających jest zbyt wiele. Czasem jedno ładowanie wystarcza na mniej niż 20 kilometrów, innym razem nawet na 80 kilometrów. Asystent zasięgu Bosch e-Bike pomoże Ci oszacować, ile kilometrów wspomagania możesz uzyskać od swojego systemu e-Bike podczas kolejnej wycieczki.

Powrót na górę

 

Wpływ pedeleka na środowisko

Dlaczego pedeleki są tak ekologiczne i ekonomiczne?

Pedeleki wykorzystują akumulatory ładowalne zamiast paliw kopalnych, dzięki czemu są wyjątkowo przyjazne dla środowiska i wydajne. Koszt przejechania 100 km to zaledwie 0,05 €, co czyni pedeleki najtańszą formą mechanicznie napędzanej mobilności.

 

Jakie są zalety akumulatorów litowo-jonowych w porównaniu z innymi typami?

Istnieją cztery rodzaje akumulatorów stosowanych w rowerach elektrycznych. Akumulatory SLA (ołowiowo-kwasowe, szczelne) są podobne do tych stosowanych w samochodach. Akumulatory niklowo-kadmowe (NiCd) są lżejsze niż SLA, ale nie spełniają obecnych wymagań środowiskowych. Akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe (NiMH) mają większą moc niż NiCd i są znacznie lżejsze. Najnowocześniejszym typem akumulatora jest obecnie litowo-jonowy, który zapewnia najwyższą moc. Akumulator litowo-jonowy używany w pedelekach Gepida ma pojemność 8,2 Ah, można go naładować w około cztery godziny, waży niecałe 2 kg i wytrzymuje 800 cykli ładowania przy stałej pojemności.

Powrót na górę

Do góry strony